V plzeňském Depu zazní poprvé tóny vážné hudby v představení Camera Machine

V plzeňském Depu zazní poprvé tóny vážné hudby v představení Camera Machine
Zcela poprvé zazní v prostorách bývalého plzeňského depa tóny vážné hudby. Světová premiéra unikátního multimediálního hudebního představení „Camera Machine - Krása nelítostných časů“ se se uskuteční 25. dubna 2015 od 20:00 v DEPO2015 v Presslově ulici.

Je nejnovějším projektem skladatele Romana Z. Nováka, koncipovaným a komponovaným speciálně pro Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015.  

„Jsem ráda, že se podaří zrealizovat projekt, který byl součástí vítězné přihlášky Plzně na titul Evropského hlavního města kultury 2015 a který patří k těm stěžejním, jež jsme s filharmonií pro rok 2015 připravili. Jedná se o unikátní hudební dílo, na jehož vzniku se podílíme spolu se společností Plzeň 2015 a dalšími partnery,“ uvádí Lenka Kavalová, ředitelka Plzeňské filharmonie, o. p. s.. 

„Hudebně-vizuální ztvárnění tématu průmyslové a technické historie města Plzně je něco dosud nezpracovaného a v místním prostředí ryze inovátorského. Diváci se spolu se skladatelem, hudebníky a tanečníky ponoří do světa, kde se stírají hranice mezi uměním a technologiemi. Navíc jde o skladbu vynikajícího současného autora, vytvořenou přímo pro Plzeň, šitou na míru konkrétnímu prostoru. Dnes se neděje zcela běžně, že by se instituce podílely na vzniku soudobé skladby,“ vysvětluje kontext díla programový ředitel Plzně 2015 Jiří Sulženko.  

Jak je u tohoto autora již tradicí, propojuje Roman Z. Novák také v této skladbě hudební (sóla a orchestr) i mimohudební složky jako jsou současný tanec, řeč, zvuky i videoart / světelný design, a vytváří tak komplexní dílo, ve kterém se všechny tyto složky vrství v různých strukturách. Tématem kompozice je náhled na člověka obklopeného technikou a jejím vývojem, jeho klady i riziky, a pozici člověka v dnešním multimediálním světě. Ve světě globálního vývoje, s etickými a morálními úskalími. Člověk jako neúnavný objevitel, globální hráč, i člověk jako zanedbatelný jedinec, odsouzený k monotónnosti a osamělosti. Inspiračním prvkem se Novákovi stala především kompozice La fabbrica illuminata od italského skladatele Luigi Nona, která vznikla v roce 1964 jako skladba pro ženský hlas a magnetofonový pás, jež produkuje natočené prvky z továrního prostředí.  Novák navíc vychází z daného prostoru, pro který skladba vznikla. Bývalé depo dopravních podniků umožňuje autentický a syrový náhled do světa hudby a techniky a svou architekturou dodává celému projektu další dimenzi.

Vedle R. Z. Nováka a Plzeňské filharmonie jsou do projektu aktivně zapojeni sopranistky Anna-Marie Bogner a Irena Troupová, tenorista Martin Slavík, dále pak choreografky Bára Látalová, Zdenka Brungot - Svíteková, Kateřina Dietzová a děti z Tanečního oboru ZUŠ B. Smetany v Plzni pod vedením Lenky Jíšové, a recitátoři Miriam Chytilová a Otakar Brousek ml.

Hudební režisérkou projektu je Sylva Smejkalová, dramaturgem Jelte van Andel, a světelný design a videoart provedou Jan Morávek a Lukáš Kellner z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. 

Plzeňská filharmonie má v programu Evropského hlavního města kultury 2015 kromě tradičních Smetanovských dnů celkem tři unikátní koncerty – kromě zmíněné Camera Machine ještě premiérové uvedení Vodní hudby, nově složené skladby jako parafráze na Vodní hudbu Georga Friedricha Händela, a speciální koncert na výročí událostí 17. listopadu s tématem „Umělec a totalita“. Vstupenky jsou k dostání v předprodeji na portále Plzeňská vstupenka za cenu 290 Kč plné vstupné, zlevněné pro děti, seniory a studenty za 145 Kč. Pro držitele Plzeňské karty se vztahuje sleva 20% při osobním nákupu.

Líbil se vám článek? Šiřte nás dále!