Rozhodnuto! Nejabsurdnější je zavírání malých obchodů

Rozhodnuto! Nejabsurdnější je zavírání malých obchodů
Populární anketa Absurdita roku, která je každoročně vyhlašována jako součást podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku, se letos zaměřila na vládní opatření v souvislosti s koronavirovou epidemií. Ačkoli asi každý chápe potřebu ochránit zdraví lidí, pochopit některá z absurdních a zmatečných opatření už tak snadné nebylo. O vítězi v anketě, jejímž odborným garantem je Hospodářská komora ČR, rozhodovala veřejnost v on-line hlasování.

Chutná koronaviru více v malých nebo velkých obchodech? Jaký protiepidemický smysl, jímž se během uplynulého roku mělo vše řídit, dávalo zavření stovek drobných železářství, obchodů s oblečením nebo třeba kancelářskými potřebami, kam přichází najednou několik málo osob a přesunutí prodeje všeho sortimentu do obřích internetových obchodů, kde se při vyzvedávání na jednom místě hromadily desítky a desítky lidí najednou a kde se třeba kolem Vánoc tvořily stohlavé fronty? Takovou otázku si kladl asi nejeden drobný živnostník, jehož zdroj příjmu musel zůstat uzavřen. Propady byly obří, některé obchody už neotevřou. A co na to koronavirus? Ten se asi zaradoval. Navíc pochopit, proč a které obchody měly výjimku, to už vyžadovalo skutečně vyšší dívčí. Otevřená zůstala květinářství v době, kdy byl zákaz svateb a veškerých akcí. Za grotesku nebo tragédii – jak kdo chce – pak bylo možné označit výjimku, která platila pro prodej zbraní a střeliva, když dětem nebylo možné vybrat oblečení a obuv.

„Cílem vyhlášení ankety Absurdita roku je lehce upozorňovat na byrokratická nařízení, které komplikují podnikání všem drobným živnostníkům a podnikatelům. Již druhým rokem je vyhlášení ankety ovlivněno mimořádnou situací způsobenou koronavirem, díky které byla spousta příležitostí pro přešlapy. Podnikatelé v narychlo vydávaných vyhláškách a nařízeních se mohli mnohdy rychle ztrácet. Jeden den bylo závodní stravování dovoleno, ale druhý den bylo již zakázáno. Živnostníci a podnikatelé, kteří potřebovali vyzvednout zboží v zahraničí, nesměli za hranice ČR. Nebo bylo vyhlášeno, že se nesmí prodávat nápoje s sebou do kelímku. Na toto nařízení mnozí podnikatelé vtipně reagovali, nabízeli kelímek s nápojem, který dávali do sáčku na pečivo s tím, že obsah není k okamžité konzumaci. Podnikatelé a živnostníci to minulý rok neměli vůbec jednoduché, museli se poprat s koronavirovou krizí, reagovat na ni a snažit se najít nové cesty pro své podnikání. Do toho se museli naučit orientovat se v kompenzačních balíčcích a programech nabízených státem a snažit si udržet své podnikání. Jsme rádi, že jsme i minulý rok jako banka mohli nabídnout pomocnou ruku,“ okomentovala Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a CSR MONETA Money Bank.

Druhou příčku obsadila káva v pytlíku. Jednou z perliček mezi vládními nařízeními byl zákaz prodeje všech nápojů s sebou do kelímků. Mělo se tím zabránit popíjení na veřejnosti. To, že si lidé berou kelímky a jdou na náměstí, je spojeno s pivem nebo svařákem. Nealkoholické nápoje jako například kávu, si ale lidé berou spíše cestou do práce, takže potenciál shlukování tady viděl asi málokdo. Jak si to správně vyložit, nevěděl v tu chvíli zřejmě nikdo. Na sociálních sítích se začaly šířit fotky, že kavárny začaly dávat kelímek s nápojem třeba do sáčku na pečivo s tím, že obsah není k okamžité konzumaci. Nedostatek sice vláda opravila, ale odhalil způsob schvalování nařízení v časovém presu a bez zdůvodnění. Živnostník provozující občerstvení, aby pak bůhvíkde lovil, jak a podle čeho se má vlastě řídit.

Stupně vítězů doplnily zmatky kolem závodního stravování. Dneska říkáme ano, zítra ne, pozítří ano. Zákaz stravování v závodních jídelnách nevydržel sice ani jeden den, ale tím spíše je ukázkou absurdnosti některých vládních postupů. Otevřít, zavřít, otevřít. Spíše to připomínalo vojenské cvičení než promyšlená protiepidemická opatření. Navíc jídelny už měly v té době nastavená pravidla ve spolupráci s hygienickými stanicemi, zahrnující plexiskla u výdejové části, ale i u stolů, případně omezený počet míst k sezení. Naopak zaznívalo, že zákazem se lidé přesunou do svačináren nebo šaten, tedy do ještě menších prostorů. Takže jako na vojně, ale střelba mimo terč.

Anketa Absurdita roku, která je nedílnou součástí podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku, je vyhlašována každoročně. Je skvělou příležitostí, jak upozornit na zákony, nařízení a opatření, která škodí rozvoji malého a středního podnikání u nás. Za dobu své existence přispěla k odstranění celé řady zbytečných zákonů a vyhlášek. Z dnes už zrušených absurdit je možné jmenovat povinnost vést evidenci o kontrolách na zdravotní nezávadnost, ačkoli tuto evidenci mají povinnost vést kontrolní úřady, dále třeba neuznávání dokumentů posílaných úřady podnikatelům do datových schránek jinými úřady za originály nebo vládní nařízení určující firmám, kdy mají vymalovat či vyhlášku ukládající fyzioterapeutům mít ve své ordinaci velké zrcadlo.

O této anketě jsme vás informovali zde.


Zdroj: David Pavlát

Líbil se vám článek? Šiřte nás dále!